top of page

Jak trafnie określić grupę docelową dla skutecznej komunikacji wInternecie – poradnik




Prawidłowe określenie grupy docelowej jest kluczem do sukcesu w działaniach

marketingowych oraz PR. Piękno świata polega między innymi na tym, jak odmienni

potrafimy być od siebie, a każdy z nas stanowi indywidualność. Dlatego jedynie

precyzyjne zrozumienie swoich odbiorców oraz ich zachowań pozwala na tworzenie

treści spełniających ich potrzeby. Warto poznać techniki, które Ci w tym pomogą. Jedną

z nich jest stworzenie tak zwanej persony. Poznanie modelowego klienta pomaga w

zbudowaniu strategii marki. Dzięki niej będziesz wiedzieć do kogo i w jaki sposób

kierować komunikaty, aby odnieść sukces.



Z tekstu dowiesz się:

● Czym jest grupa docelowa w działaniach komunikacyjnych

● Jak określić modelowego klienta, czyli kim jest persona?

● Z jakich narzędzi należy korzystać

● O najważniejszych kryteriach przy określaniu grupy docelowej



Czym jest grupa docelowa w działaniach komunikacyjnych

Grupa docelowa to grono osób, które w pierwszej kolejności powinny być konsumentami

Twoich treści. To ich potencjalne potrzeby i oczekiwania spełniają oferowanie przez Twoją

firmę usługi oraz produkowany medialny content. Każdy chce, aby jego biznes, działania

marketingowe i komunikacyjne były odbieranie w pozytywny sposób oraz cieszyły się

popularnością. Aby to osiągnąć, potrzebujesz do tego adekwatnych narzędzi pomagających w

osiągnięciu tego celu. Dzięki wnikliwemu poznaniu grupy docelowej mamy możliwość

dostosowania całej strategii komunikacyjnej do naszych odbiorców. Pierwszym krokiem w

naszych działaniach powinno być zidentyfikowanie tak zwanej persony.


Kim jest persona i jak ją zidentyfikować

Persona to prototyp potencjalnego odbiorcy. Opiera się ona na cechach i zachowaniach

prawdziwych osób i pomaga nam ona zrozumieć każdego, kto korzystał z naszych usług lub

odwiedzał stronę internetową. Naszym podstawowym celem przy jej konstruowaniu jest

zrozumienie punktu widzenia naszego typowego klienta oraz jego potrzeb, aby móc je w pełni

spełnić.

Warto więc zwrócić uwagę na podobieństwa między naszymi klientami oraz na ich cechy

charakterystyczne. Interesują nas przede wszystkim dane takie jak: zawód, zainteresowania,

lokalizacja geograficzna oraz styl życia.


Metody określania grup docelowych

Określenie grupy docelowej można dokonać za pomocą analizy ruchu na naszej stronie lub

sprzedaży produktów i usług. Warto skorzystać w tym celu z profesjonalnych narzędzi, tak

jak Google Analytics, które pozwala nam zbadać dane behawioralne czy demograficzne na

temat naszych klientów. Dzięki niemu poznajemy dokładne położenie geograficzne

użytkowników wchodzących na stronę oraz wiele innych istotnych informacji. Na ich

podstawie konstruujemy strategię marketingową oraz sprzedażową. Bardzo istotne jest

również zbadanie kryteriów behawioralnych, czyli: lojalności wobec marki, produktu,

gotowości lub braku do nabycia produktu, postawy wobec marki oraz najbardziej

atrakcyjnych cech produktu. Poznanie grupy docelowej to kluczowy element działań zarówno

marketingowych, jak i PR.


W celu trafnego wyboru grupy docelowej korzysta się z kilku podstawowych kryteriów:


Kryterium demograficzne

Czyli informacje o cechach odbiorców takich jak: wiek, płeć, dochód, wykształcenie,

narodowość, zawód, stan cywilny, wyznawania religia czy dochód gospodarstwa domowego.


Kryterium behawioralne

Opisują zachowanie w stosunku do naszej firmy, a także sposobu odbierania przekazu

marketingowego. Zaliczamy do nich: podstawę wobec produktu, lojalność wobec marki,

cechy produktu, gotowość lub jej brak do nabycia produktu. Intensywność użytkowania

produktu.


Kryterium geograficzne

Wskazuje on położenie geograficznej naszej grupy docelowej. W jego skład wchodzą: region

– państwo, województwo oraz stan. Miejsce zamieszkania – wieś lub miasto. Wielkość miasta

– na przykład od 100 do 500 tysięcy mieszkańców. Odległość – od siedziby firmy.


Kryterium psychograficzne

Wykorzystywanie tego kryterium w tworzeniu grupy docelowej pozwala dotrzeć do osób,

które będą bardziej otwarte na przedstawiony produkt lub usługę. Wyróżniamy tutaj: styl

życia, osobowość, wyznawane wartości.


Jak określić grupę docelową

Zacznij od dokładnego zdefiniowania swojej oferty, usługi, czyli określ dokładnie, jakie

produkty oferujesz i do kogo powinny być skierowane. Następnie sam lub z agencją PR ustal

cel kampanii – wyznacz sobie, co chcesz osiągnąć poprzez kampanie (zwiększenie sprzedaży,

pozyskanie klientów czy też wzmocnienie marki).


Zidentyfikuj jakie cechy wyróżniają twój produkt lub usługę na tle konkurencji (jakość, cena,

funkcjonalność czy też wygląd). W drodze do określenia grupy docelowej powinieneś

również przeanalizować konkurencje, aby wiedzieć, kto oferuje podobne produkty lub usługi.


Określenie persony pomoże z powodzeniem tworzyć treści docierające do odbiorców na

każdym etapie cyklu sprzedażowego. Do świadomości konsumentów dotrą jedynie atrakcyjne

treści dostosowane do ich potrzeb i zainteresowań. Dokładne określenie grupy docelowej

wpłynie pozytywnie na Twoje działania marketingowe oraz PR. Wybierzesz odpowiednie kanały do prowadzenia komunikacji, usprawnisz kampanie i w realny sposób przełoży się to

na widoczność Twojej marki oraz przyszłe zyski przedsiębiorstwa.



Comments


bottom of page